تاثير رنگ خودرو در قيمت گذاري
اينكه تاثير رنگ خودرو در قيمت گذاري چه قدر مي باشد، وابسته به اين است كه كه مقدار رنگ شدگي به چه ميزان باشد. علاوه بر اين، وابسته به اين است كه كدام قسمت خودرو دچار رنگ شدگي است. براي مثال ميتوان گفت كه رنگ شدگي بخشهايي مانند شاسيها و ستونها را ميتوان به عنوان تصادف سنگين دانست و خسارت آنها را بالا درنظر گرفت.
درصورتي كه ماشين در گذشته تصادف سنگيني را از شر گذرانده باشد و يا واژگون شده باشد، بخشهاي حائز اهميتي از آن مانند شاسي ها، ستونها و سقف حتما ضريه شديد ديده است. رنگ خورده بودن اين بخشها عمدتا باعث منصرف شدن خريدار از كل خريد ميشود. اين امر به اين دليل است كه رنگ شدگي اين قسمتها تاثير مستقيمي روي فرمان پذيري و كنترل پذيري خودرو ميگذارد.
در مقابل، وقتي از تاثير رنگ شدگي ماشين بر قيمت خودرو حرف ميزنيم ميتوانيم بگوييم كه رنگ خورده بودن قسمتهايي مانند ركاب ماشين، سپر و يا لبه گلگيرها باعث افت قيمت شديدي نخواهند شد.
كاهش قيمت بر اثر رنگ شدگي بخش هايي مانند كاپوت خودرو ممكن است چيزي حدود 5 درصد تمام قيمت خودرو باشد، و كاهش قيمت بر اثر رنگ شدگي بخشهايي مثل درب و گلگيرهاي ماشين ميتواند چيزي حدود 2.5% از كل قيمت خودرو را كاهش دهد. ميزان تاثير رنگ خورده بودن ستونها، سقف و شاسي ماشين بر قيمت نيز نياز به كارشناسي دقيق براي مشخص شدن دارد.
رنگ كارخانه با رنگ تعميرگاه چه فرقي دارد؟
اينكه قيمت ماشيني كه رنگ خورده است افت ميكند به اين خاطر ميباشد كه هيچ صافكار و هيچ رنگكاري نميتواند همان كيفيتي را كه كارخانه ارائه ميكند را فراهم سازد.
اين موضوع حائز اهميت است كه اصلي ترين دليل كاهش قيمت خودرو زماني رخ ميدهد كه درب موتور، كاپوت جلو و يا گلگيرهاي جلو دچار آسيب شوند. در چنين شرايطي حتي بهترين قطعات يدكي هم با وضعيت اصلي و ابتدايي ماشين و قطعات اصلي آن مقايسه نخواهند بود. به اين دليل كه موم كاري، زير سازي رنگ و رنگ رويه هيچوقت كيفيت رنگ فابريك را نخواهد داشت و به همين خاطر تاثير رنگ شدگي ماشين بر قيمت خودرو اجتناب ناپذير است.
براي اعمال رنگ بر خودرو در كارخانهها روش كوره اي بهكار گرفته ميشود. طي اين روش، يون هاي باردار رنگ با به كار بردن بار ناهمنام به بدنه جسم فلزي متصل شده، روي سطح فلز اسپري ميشوند. بعد از اين مرحله، فلز درون كوره قرار داده شده، يون هاي جامد ذوب شده و روي فلز ميچسبند. اين روند باعث يكدست بودن رنگ خواهد بود.
در مقابل، رنگي كه درون تعميرگاه و صافكاري به خودرو ميزنند رنگي معموليست كه طي حل شدن در حلال به مايع تبديل شده است.
افت قيمت ماشين بي رنگ در اثر تصادف
شدت تصادف بر افت قيمت ماشين بي رنگ تاثير مستقيم دارد. مسلم است كه وقتي تصادف شديدي رخ دهد، افت قيمت ماشين بي رنگ نيز بيشتر خواهد بود. در واقع افت قيمت خودرو در اثر تصادف به فاكتورهاي مختلفي وابسته است كه يكي از آن ها آسيب به بدنه مي باشد. منظور از آسيب ديدگي بدنه قر شدن و از بين رفتن رنگ بدنه و شكل ظاهري آن است. در نتيجه ي اين امر خودرو به صافكاري با رنگ نياز دارد. آسيب ديدگي بدنه حتي بعد از اجراي يك تعمير با دقت نيز منجر به افت قيمت ماشين بي رنگ خواهد شد.
در نتيجه قيمت نهايي يك خودروي تصادفي از بررسي مجموع اقداماتي كه براي تعمير بخش هاي مختلف آن انجام شده است، مشخص مي شود. اين اقدامات مي تواند شامل صافكاري، ليسه گيري، قلم گيري و … باشد. قاعده كلي اين است كه خودروي تصادفي بر اساس شدت تصادف متحمل افت قيمت مي شود. اين افت قيمت از يك سو از طرف بخش هاي فني و از سوي ديگر از طرف بدنه خودرو تحميل مي شود.
ستون خودرو و تاثير تاثير رنگ خودرو در قيمت گذاري
يكي از عوامل تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو ستون خودرو است. آسيب ديدن ستون خودرو بر اثر سانحه تصادف نشان دهنده ضربه ي شديد است. هنگامي كه ستون آسيب مي بيند نبايد قبل از تعمير با آن رانندگي كرد، چرا كه ستون خودرو در پايداري خودرو نقش اساسي دارد و بر روي فرمان پذيري خودرو نيز بسيار تاثيرگذار است. هنگامي كه ستون خودرو با صافكاري به حالت اوليه بازگشت، با توجه به رنگ خودرو قسمت آسيب ديده مي تواند ليسه گيري يا پوليش شود تا لكه هاي به وجود آمده ترميم شوند.
سقف خودرو تاثير رنگ شدگي آن بر قيمت
دومين عامل كه در تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو دخالت دارد سقف مي باشد. از ديگر قسمت هاي مهمي كه هنگام چپ كردن خودرو آسيب مي بيند سقف خودرو مي باشد. سقف را عموما از آلومينيوم و فلزات سبك مي سازند تا وزن خودرو را به حداقل برساند به همين دليل در برابر ضربه هاي شديد از خود مقاومت نشان نمي دهد. آسيب ديدن سقف خودرو حاكي از چپ كردن و واژگوني آن مي باشد كه هنگام خريد خودروي دست دوم بايد به آن توجه ويژه داشت.
سپر خودرو
از ديگر عوامل تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو سپر خودرو است. يكي از قسمت هايي كه به طور مكرر در معرض اسيب قرار مي گيرد، سپر خودرو است. سپر وظيفه محافظت از بدنه و كابين خودرو را در برابر ضربات شديد بر عهده دارد. ترميم سپر آسيب ديده بايد توسط صافكاري حرفه اي انجام پذيرد چرا كه در صورت ترميم ناصحيح پايداري خودرو از بين مي رود. ضربه هاي وارد شده به سپر خودرو به دو صورت فرورفتگي و شكستگي خود را نشان مي دهد. در صورتي كه سپر دچار فرورفتگي شده باشد با استفاده از ميله هاي pdr مي توان آن را ترميم كرد.
تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو و جبران افت قيمت خودرو
واقعيت اين است كه جبران افت قيمت خودرويي كه رنگ آميزي شده بسيار سخت مي باشد. اگر بيمه بدنه داشته باشد شايد بتوان اميدوار بود كه تا حدودي اين خسارت جبران شود. اما در غير اين صورت با تاثير رنگ شدگي بر قيمت خودرو مواجه خواهيد شد. با توجه به اينكه بعد از يك تصادف آسيب هاي وارد شده به يك خودرو به صورت آسيب به قطعات بدنه خودرو، درب موتور، گلگير هاي جلو و … ظاهر مي شود و جبران اين آسيب هم هزينه زيادي دارد و هم كيفيت ابتدايي را ندارد، بنابراين افت قيمت ماشين بي رنگ بسيار زياد خواهد بود و تقريبا جبران هم نمي شود. به طور كلي قطعات تعويضي و رنگ شدگي بدنه تاثير زيادي روي ارزش ريالي و مالي خودرو دارند، زيرا عمليات تعمير و تعويض اين قطعات بسيار هزينه بر است و نتيجه رضايت بخشي هم ندارد.
براي كسب مشاوره رايگان خريد و فروش ماشين و براي كارشناشي دقيق خودرو درمحل در كمترين زمان مكمن و صدور برگه كارشناشي طي 72 ساعت كاري به سايت كارستون مراچعه بفرماييد
برچسب: ،
ادامه مطلب